Dit jaar ga ik als stationery merk voor het eerst deelnemen aan verschillende beurzen!
Al jaren heb ik hier enorm tegenop gezien: deelnemen als stationery merk aan (inkoop) beurzen. Maar nu is de tijd voor excuusjes voorbij en ik ga mijn angsten trotseren. 😱 Daarom besloot ik me dit jaar niet aan te melden voor één beurs, maar meteen voor in totaal drie beurzen! Als je het doet, doe het dan goed is mijn gedachte hierachter. Waar ik dit jaar ga staan, waarom en hoe ik me hierop ga voorbereiden vertel ik dit blogartikel!
De kop is eraf op de dag van schrijven
Even voor de duidelijkheid, de eerste beurs van dit jaar (en voor mij de eerste beurs ooit, zou je kunnen zeggen), is inmiddels achter de rug. In februari stond ik, als stationery merk, met een stand op de voorjaarsbeurs van showUP. Een beurs gericht op inkopers van woonwinkels, conceptstores, webshops en meer. Waarom? Simpel, ik wil graag dat mijn producten in Nederland & België (en eventueel ook andere landen) in de winkels komen te liggen!
Hoe was mijn eerste ervaring met de beurs showUP?
Ik heb er een aantal jaren over gedaan om me aan te melden. Voor Corona was ik eerst als bezoeker gaan kijken om te onderzoeken of dit voor mijn stationery merk geschikt zou zijn. Mijn conclusie was: ja! En je raadt het al, toen kwam Corona 😷 en had ik besloten deelname uit te stellen. Ik vond het al spannend, en de extra risico’s durfde ik toen niet aan te gaan.
Na (en misschien ook wel door) Corona had ik veel last van sociale angst en slaapproblemen. En ik ben nog steeds niet helemaal beter. Maar dit leidde er wel toe dat ik, ook al waren beurzen alweer een tijdje op volle gang bezig, me nog steeds niet aan durfde te melden. Tot 2023, toen dacht ik: ik ga het doen en dapper schreef ik me in voor de najaarseditie. Wat bleek? Het zat vol! Dus ik kwam op een wachtlijst. Iets waar ik totaal geen rekening mee had gehouden…
Uiteindelijk stond ik dan toch eindelijk op de beursvloer
Na een lange tijd stond ik er dan toch! Met torenhoge verwachtingen, want ik had na al die jaren uitstellen en persoonlijke drempels, er een heel groot ding van gemaakt in mijn hoofd. Je kunt al raden dat dat maar tot één ding kan resulteren: teleurstelling. Want eerlijk is eerlijk, ik had er wel wat meer van verwacht. Het aantal leads en daadwerkelijk nieuwe verkooppunten die ik hieruit heb gehaald was op twee handen te tellen en de kosten van mijn stand zijn er nog lang niet uit. 💸 Maar, wellicht was dit ook geen reeële verwachting?
Toch ben ik ook niet ontevreden en ik heb zeker geen spijt!
Uiteindelijk heb ik door dit te doen veel angsten doorbroken en besloten me in te schrijven voor nog twee beurzen die al jaren door mijn hoofd spoken. Daarnaast ben ik nog steeds blij en trots op hoe mijn stand eruit zag. ✨ Ook ging het aanspreken van mensen en vertellen over mijn producten en merk me heel veel beter af dan dat ik ooit had gedacht. De contacten die ik heb gemaakt zijn voor mij dan ook van grote waarde! Dit was gewoon nog maar stap één van de vele die ik nog moet zetten. Hij was voor mij persoonlijk alleen gi-gan-tisch.
Op naar de volgende twee beurzen!
En door deze realisatie: dat dit eigenlijk alleen nog maar stap één was, besloot ik me ook meteen aan te melden voor nog twee beurzen. Beurzen waarvan ik al jaren denk: is dat wat voor mijn stationery merk HEE Goodies? Dus sta ik in augustus op de najaarsbeurs van Trendz, nog een inkoopbeurs gericht op winkels. En een eerste consumentenbeurs in oktober, namelijk Creative Life. Ik denk dat beide beurzen goed passen bij mijn merk en ben al druk bezig met de voorbereidingen! 🔥
Een mooie stand is niet het belangrijkste
Nu ik me bij mijn eerste beurs vooral gericht had op een zo’n mooi mogelijke stand neerzetten, wil ik ditmaal meer nadenken over hoe ik meer in gesprek kom met de aanwezige mensen. Want de vraag: ‘hoe haal je het meeste uit je beursdeelname?’ houdt me nog behoorlijk bezig. Als ontwerper raak ik nogal snel verwikkeld in het perfectioneren van kleine details, en vergeet ik soms het stukje contact. Wat eigenlijk de hoofdreden is waarom ik daar sta. Een mooie stand is leuk, maar niet het belangrijkste. De juiste mensen spreken, dat wel! 🤝 💬
Twee verschillende beurzen vragen om een verschillende aanpak
Omdat Trendz ook weer een inkoopbeurs is, zal ik bepaalde dingen natuurlijk anders aanpakken dan tijdens Creative Life. Maar wat voor mij al wel vast staat is dat ik meer wil vertellen en laten zien waar mijn stationery merk voor staat. Dit, en meer nuttige informatie heb ik geleerd uit het boek: Scoren met je beursdeelname, die ik op dit moment aandachtig aan het lezen ben. 📖 Verder zal ik bij Creative Life nog iets anders voor de eerste keer gaan doen. Iets dat ook behoorlijk ‘out of my comfort zone’ ligt, namelijk: een workshop geven op mijn stand!
Een event voor creatievelingen en toch geen ‘creatieve’ workshop?
Nu zal je wel denken: Mariska is illustrator, dus dat wordt natuurlijk een workshop illustreren of handlettering. Maar nee, gek genoeg zag ik dat idee echt helemaal niet zitten. Dus ging ik nadenken over waar ik op dit moment dan wél helemaal van ‘aan ga’? Ik kwam uit op het volgende: een workshop ‘Creatief Budgetteren’.
Ik heb in 2022 namelijk de HEE Goodies Budgetplanner ontwikkeld. En wat blijkt? Ik vind het super leuk om mensen tips te geven over hoe ze hun huishoudboekje kunnen bijhouden, hoe slim om te gaan met hun geld, bespaartips en hoe je je geld aan het werk zet. 💰 Kortom, een onderwerp waarmee ik de oren van je hoofd kan kletsen. Ik ben al druk bezig met het zoeken naar geschikte tafels en stoelen (want er moeten ineens allemaal mensen in mijn stand kunnen zitten 😅), en natuurlijk druk met de inhoud van de workshop.
Je bent van harte welkom bij mijn stand
Ben je van plan om naar één van deze beurzen te gaan? Dan hoop ik je daar in het echt even te ontmoeten en spreken! Heb je een winkel en wil je als inkoper een GRATIS Ticket voor Trendz? Meld je dan aan via deze link. Je kunt als bezoeker zelfs kosteloos genieten van de catering! ☕🍕 Genoeg reden voor een bezoekje, toch? Heb je interesse in het verkopen van mijn producten in je winkel? Kijk dan even op onze wholesalepagina.
Meer informatie over de inhoud van de workshop op Creative Life zal ik binnenkort hier delen. Wil je als eerste op de hoogte worden gehouden? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Je krijgt dan ook meteen 10% korting op je eerste bestelling! Handig om te gebruiken voor de aanschaf van bijvoorbeeld jouw Budgetplanner 😘? In dit artikel leg ik uit hoe je begint met Budgetteren en hoe mijn Budgetplanner werkt.
Of volg me gezellig op Instagram of Facebook. Ik zal daar de komende tijd een aantal ‘behind the scenes’ van mijn voorbereidingen delen.
Pssst: Wil jij graag naar Creative Life? Volg dan onze socials want daar kan je binnenkort kans maken op een GRATIS ticket voor het event! 💖